tisdag 15 oktober 2013

OM EN FANTASTISK SPÅRHUND

Egentligen så vet jag faktiskt inte varför jag är så överraskad!
Det är väll därför jag alltid velat ha en bc…… Bland många andra raser kanske skall tilläggas ;). För att dom är lättlärda jäkla arbetsmyror. Och jag är så himla glad att jag äntligen tagit steget.
Yuzz är ju helt fantastisk på alla sätt å vis, ibland mindre fantastiskt på en del vis, som tex när han tuggar på matmöblerna eller kastar märgbenet i tv:n, meeeeen han väger upp det!
Han väger upp det med att han tex kommer att bli en grym spårhund. Han är för fan som en naturlig talang. Det vi kommer att behöva träna mest på, spårmässigt, är att stanna upp för belöningarna. Ett lyxproblem, jag vet!
Jag kan även tänka mig att vi får jobba på noggrannheten för att han inte skall bli för rusig. Men för tillfället (har bara gått spår 3ggr) så är det kort koppel och hålla emot med känsla. Helt underbart att ha en hund som spårar för att det är kul, inte enbart för att det vankas belöning i slutet. Kakan har inte ens sånt här drag i viltspåret, och då är hon ändå rätt så motiverad av klöven i slutet.
Men tack vara Yuzz så är jag oxå mer tillfreds med Kakans spårstil. Nu kan jag spåra med henne enbart för aktiveringens skull. Jag behöver inte bli frustrerad för att jag vill mer än vad hon vill. Yuzz har tillrikligt med vilja för att det ska räcka till mig också ;)

Det firar vi med lite ben!

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar