måndag 6 februari 2012

LYDNADSPROJEKTET

Om lydnadsprojektet:
http://posiitiv.blogg.se/2012/january/lydnadsprojektet.html#comment

För första gången har jag tränat platsliggning inomhus.
Det var mycket varmt och bekvämt =)
Jag vill gärna att Mucchie ska ha hakan i backen och det är det vi tränar mest. Utomhus kör jag lite mer med omvänt lockande och störning men eftersom vi aldrig har tränat det inne så börjar vi lite från scratch.
Väntar ut och belönar direkt när hakan är i golvet, utökar tiden efter hand.
När jag började träna detta så visade jag med handen att jag villa ha han sänka huvet. Nu gör han det med automatik oftast, om inte annat så behöver han bara en nick för att "komma ihåg".
Provade att kasta godis på golvet med det blev lite för svårt...
I slutändan så vill jag att han ska hålla ner huvet till uppsättande... men vi får väll se om jag orkar hålla ut hela vägen ;)
Jag bryr mig inte om att han hamnar snett efter belöningen. Sålänge han ligger still när han ska och med hakan i golvet är jag nöjd.
Han får även lägga sig på sidan om han vill eftersom han har ont i knäna.

Väntar ut och belönar hakan i golvet. Utökar tiden.



Börjar återgå och belönar hakan i golvet.
Ser nu i efterhand att ljudet har en aning fördröjning. Jag belönar alltså INTE att han lyfter huvet, vilket det kanske kan verka som på filmen ;)
/M

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser fint ut! :) Bra början! Jag skulle dock tänka på att belöna med handen längre ner när du kör huvet-i-backen :)

    SvaraRadera
  2. Tack Jenny!
    Nu i efterhand så fattar jag inte varför jag inte tänkte på det... ha ha

    SvaraRadera